[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره كنفرانس :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: برقراري ارتباط :: راهنماي پايگاه ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره کنفرانس::
اخبار کنفرانس::
سازمان کنفرانس::
برگزارکنندگان و حامیان::
شرکت در کنفرانس::
ارسال مقاله::
برنامه‌های جانبی::
برقراری ارتباط::
درباره قزوین::
اسکان: اطلاعات هتل ها::
تاریخ های مهم::
سخنرانان مدعو::
کارگاه ها ::
سخنرانان تخصصی::
::
پوستر کنفرانس

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
این سمینار در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام نمایه شده است.

AWT IMAGE

..
کانال تلگرام

AWT IMAGE

آدرس کانال تلگرام:

SPSP11_IKIU_2017@

..
:: هنرهای دستی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۷ | 

AWT IMAGE

فرش بافی 

فرشهای بافت قزوین از نفیسترین فرشهای بافته شده در ایران میباشند، که متأسفانه بافت آن فراموش شده و تنها تعدادی از آنها در موزهها و مجموعههای شخصی دیده میشود. از ویژگیهای این فرش تنوع کاربرد رنگ و نقش آن میباشد. 

گلیم بافی

این هنر تقریباً در تمامی روستاهای قزوین رایج است از مراکز مهم بافت گلیم میتوان به رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاء آباد، اشاره کرد.

جاجیم بافی

این هنر در استان قزوین از سابقه نسبتاً طولانی برخوردار است. در اکثر روستاهای این استان جاجیم بافی رایج بوده است. متأسفانه، در حال حاضر اکثر کارگاههای آن از چرخه تولید خارج شده است. مواد اولیه بافت جاجیم پشم است، که معمولاً توسط زنان روستا تهیه می شود. زنان در مواقع بیکاری علاوه بر پشم چینی آنها را توسط مواد محلی و گیاهی رنگ میکنند. لازم به ذکر است که امروزه از کامواهای رنگی در جاجیم بافی استفاده میکنند روستائیان در فصول بیکاری که اغلب  پاییز و زمستان است، کارگاه جاجیم را در داخل اتاق بر پا میدارند و عشایر از اوایل بهار و اواخر زمستان در فضای باز به جاجیم بافی میپردازند.

پن بافی (نوار بافی) 

در گذشته پن را با نخهای ابریشمی میبافتند. لیکن امروزه از نخهای نایلونی نیز استفاده میکنند. انواع نقوشی که بر روی پن میاندازند عبارتند از چهل  چپر، چشم بلبل یا بیست و نه چپر، چشم خروس یا بیست و هشت چپر، هشت چپر یا مار پیچ یا نیم مداخل.  در گذشته بافت پن یا نوارهای تزئینی لباس در منطقه رودبار شهرستان و الموت بسیار رایج بوده است. 

موج بافی

موج نوعی دست بافته سنتی است که هنوز در برخی از مناطق  بافت آن رواج دارد. رونق این هنر مانند سایر صنایع دستی منطقه با رواج استفاده از مصنوعات کارخانهای که هم ارزانتر و هم متنوعترند، کم رنگتر شده است. دستگاه موج بافی قابلیت بافت پارچههای ظریف جهت تهیه البسه و تولید پارچههای ضخیمتر که بیشتر از آن به عنوان پتو، روکرسی، روفرشی، پرده، ملحفه و جا نماز استفاده میشود، را دارا ست. 

گلابتون دوزی 

در قدیم میان طبقات متوسط و اعیان معمول بوده است هنگام فرستان دختران به خانه بخت، بعضی از لوازم شخصی عروس از جمله جعبه لوازم آرایش، جای شانه، کیف پول، جای مهر و غیره را با این هنر تزئین
 میکردند. این هنر مانند سوزن دوزی میباشد، با این تفاوت که به جای نخ از مفتولهای بسیار نازک طلائی و یا برنجی استفاده میشده است.  

نم نم دوزی

گیوه دوزی (گیوه کشی) 
از جمله مراکزی که این صنعت هنوز  رایج است، میتوان به شهرهای قزوین و تاکستان اشاره کرد. در حال حاضر گیوههای تولیدی این استان با گیوههایی که در یزد، آباده و کرمانشاه میدوزند کمی تفاوت دارد. یکی از این تفاوتها  پلاستیکی  یا چرمی بودن کف گیوهها در این استان است. شیوهای که از پارچههای کهنه و نوارهای چرمی ساخته میشود و در گیوههای موسوم به ملکی کاربرد دارد، در این استان تولید نمیشود.

دفعات مشاهده: 1162 بار   |   دفعات چاپ: 44 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی The 11th Seminar on Probability and Stochastic Processes
Persian site map - English site map - Created in 0.043 seconds with 952 queries by yektaweb 3509